Uppgift v.16: Reflektion över företag och organisationers Twitter-användning

Den första versionen av Twitter lanserades 2006 och fungerade som en mikroblogg dit användarna skickade det de ville publicera i ett sms.
Sen dess har twitter inte bara växt och fungerat som en mikroblogg där man kunde följa sina vänners tankar utan även blivit en plats där företag, stora som små, marknadsför sig.
Hur de marknadsför sig ser annorlunda ut beroende på vad det är för företag.
Coca Cola t.ex. är extremt aktiva, ofta runt en 10 tweets (inlägg i timmen) vilket i sin tur leder till hundratals tweets per dag.
Deras tweets fokuseras främst på konsumenterna, i mer än hälften (långt mer än hälften om vi ska vara riktigt ärliga) av tweetsen taggas andra twitteranvändare som har hashtaggat (#) Coca Cola i deras tweets.




WWF (World Wildlife Foundation - Världsnaturfonden) är världens största privata miljö- och naturvårdsorganisation och går runt på bidrag från cirka 5 miljoner bidragsgivare världen över.
Deras tweets är centrerade kring deras övergripande organisationsmål:
-Bevara världen biologiska mångfald.
-Verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt.
-Minska föroreningar och ohållbar konsumtion.


Som bilden visar så skriver de om nya klimatlagar i Mexiko, skyddandet av våtmarker och Earth Hour, för att nämna några av de mest aktuella tweetsen när detta blogginlägg skrivs.
Och hänvisar ofta till nyheter från deras egna webbsida och andra nyhetssidor.
De använder twitter som en förlängning av deras organisation för att förmedla sitt budskap kring deras grundmål och ge läsarna stora nyheter (stora som i mycket text) i mikroformat, en sammanfattning liksom. De svävar inte ut och skriver om annat än sådant som rör deras verksamhet.
Här handlar det om att sprida information till de som föjer dem på twitter och det handlar inte lika mycket om att ha kontakt med dem som Coca Cola.

En liknande sida i Sverige är Rädda Barnen vars twitter också fokuseras kring de budskap de vill förmedla. De håller kolla på lagar, regler och nyheter som rör deras verksamhet precis som WWF.



En annan Twitter jag har valt att kolla på är de uttalade experterna på området "Digital Marketing" Great Works.
De är de som vet hur företag och organisationer ska uttrycka sig på twitter och andra social medier för att de på bästa sätt möjligt ska nå ut med sin information. Det var därför väldigt intressant att se hur de själva uttryckte sig på twitter, försöker de ragga klienter där eller prata om de projekten de håller på med?
Det första som särkiljer Great Works från de andra företagen och organisationerna jag har nämnt är att de inte alls uppdaterar sin twitter lika mycket. Den senaste uppdateringen är en månad gammal (19:e mars).
I övrigt känns den mer personlig, de tweetar om sina medarbetare, eventuella framtida medarbetare, och svarar på andra twittrares synpunkter och designer.
De pratar även om projekten de arbetar på som t.ex. hur de sammanförde Absolut Vodka och Swedish House Mafia.


Men som sagt så är det mest slående hur oaktiva de är för att ändå vara experter inom områder, men det kan även vara för att deras twitter inte ska fungera som en plattform dit potentiella klienter vänder sig till utan de kanske slussas in genom andra kanaler.

Ett annat företag som rör sig inom samma område som Great Works, men som i mitt tycke har lyckats bättre med att uttrycka sig och hittat sitt språk på twitter är Sveriges ledande företag inom redaktionell kommunikation Appelberg.
De är framförallt mer aktiva och uppdaterar sin twitter nästan dagligen, och till skillnad från alla andra företag och organisationer jag har tagit upp här så har de bilder på de som twittrar för företaget och därför blir kontakten mer personlig. De twittrar i övrigt ganska likt Great Works, de pratar om sina medarbetare och sina projekt och även här har vi en personlig ton då de kan komma in och tipsa om en youtube-video mitt bland de andra mer seriösa tweetsen.




Coca Cola är ett kommersiellt företag, men trots det behöver de inte tweeta om deras produkter då deras varumärke är ett av de mest inarbetade varumärkena som finns. Så där är istället konsumentkontakt väldigt viktigt, de andra twittrarna känner sig uppmärksammade när de hashtaggas i Coca Colas twitter-flöde. 
Great Works och Appelberg är personliga men även kommersiella och gör lite reklam från och till i sitt twitter-flöde och visar upp sina projekt.
För WWF och Rädda Barnen var det viktigaste med deras tweets att de skulle förmedla sina respektive organisations mål och budskap.
Inget av företagen uppdaterar lika mycket som Coca Cola men som sagt så har ju det sina förklarliga skäl då de antagligen har råd att anställa en eller en grupp människor vars enda uppgift är att sitta och twittra tillbaka till konsumenterna. Om det nu inte är så att de har programmerat så att de skickar ut någon form av automatiska random-svar. (Någon som vet?)

För att sammanfatta så går det att se att stora kommersiella företag, eller Coca Cola iaf, använder twitter som en kommunikationskanal gentemot sina konsumenter.
Organisationer som kämpar för miljön och barnen (WWF och Rädda Barnen) använder twitter som en kanal för att nå ut med information som rör det organisationerna kämpar för.
Pr- och Reklambyråer använder twitter för att visa upp sig hänvisa till projekt, hålla kontakt med medarbetare och överlag ha en mer personlig ton.
Men det är bara 3 olika strategier som går att se när man tittar på företag och organisationers twitter-användning, det finns troligtvis många fler sätta att använda twitter på och troligtvis kommer företag, organisationer och till och med privatpersoner komma på nya sätt att använda twitter på inom en snar framtid.




Håll blicken kvar i skyn // David R.


RSS 2.0