Uppgift v.16: Reflektion över företag och organisationers Twitter-användning
![](https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-1/3259595/images/2012/twitter-logo_198917202.jpg)
Sen dess har twitter inte bara växt och fungerat som en mikroblogg där man kunde följa sina vänners tankar utan även blivit en plats där företag, stora som små, marknadsför sig.
Hur de marknadsför sig ser annorlunda ut beroende på vad det är för företag.
Coca Cola t.ex. är extremt aktiva, ofta runt en 10 tweets (inlägg i timmen) vilket i sin tur leder till hundratals tweets per dag.
Deras tweets fokuseras främst på konsumenterna, i mer än hälften (långt mer än hälften om vi ska vara riktigt ärliga) av tweetsen taggas andra twitteranvändare som har hashtaggat (#) Coca Cola i deras tweets.
![](https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3259595/images/2012/cocacolatweet_198920107.jpg)
Deras tweets är centrerade kring deras övergripande organisationsmål:
-Bevara världen biologiska mångfald.
-Verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3259595/images/2012/wwftweet_198920101.jpg)
Som bilden visar så skriver de om nya klimatlagar i Mexiko, skyddandet av våtmarker och Earth Hour, för att nämna några av de mest aktuella tweetsen när detta blogginlägg skrivs.
Och hänvisar ofta till nyheter från deras egna webbsida och andra nyhetssidor.
De använder twitter som en förlängning av deras organisation för att förmedla sitt budskap kring deras grundmål och ge läsarna stora nyheter (stora som i mycket text) i mikroformat, en sammanfattning liksom. De svävar inte ut och skriver om annat än sådant som rör deras verksamhet.
En liknande sida i Sverige är Rädda Barnen vars twitter också fokuseras kring de budskap de vill förmedla. De håller kolla på lagar, regler och nyheter som rör deras verksamhet precis som WWF.
Det första som särkiljer Great Works från de andra företagen och organisationerna jag har nämnt är att de inte alls uppdaterar sin twitter lika mycket. Den senaste uppdateringen är en månad gammal (19:e mars).
I övrigt känns den mer personlig, de tweetar om sina medarbetare, eventuella framtida medarbetare, och svarar på andra twittrares synpunkter och designer.
De pratar även om projekten de arbetar på som t.ex. hur de sammanförde Absolut Vodka och Swedish House Mafia.
De är framförallt mer aktiva och uppdaterar sin twitter nästan dagligen, och till skillnad från alla andra företag och organisationer jag har tagit upp här så har de bilder på de som twittrar för företaget och därför blir kontakten mer personlig. De twittrar i övrigt ganska likt Great Works, de pratar om sina medarbetare och sina projekt och även här har vi en personlig ton då de kan komma in och tipsa om en youtube-video mitt bland de andra mer seriösa tweetsen.
![](https://cdn3.cdnme.se/cdn/8-1/3259595/images/2012/appelbergtweet_198920086.jpg)
Great Works och Appelberg är personliga men även kommersiella och gör lite reklam från och till i sitt twitter-flöde och visar upp sina projekt.
För WWF och Rädda Barnen var det viktigaste med deras tweets att de skulle förmedla sina respektive organisations mål och budskap.
Inget av företagen uppdaterar lika mycket som Coca Cola men som sagt så har ju det sina förklarliga skäl då de antagligen har råd att anställa en eller en grupp människor vars enda uppgift är att sitta och twittra tillbaka till konsumenterna. Om det nu inte är så att de har programmerat så att de skickar ut någon form av automatiska random-svar. (Någon som vet?)
För att sammanfatta så går det att se att stora kommersiella företag, eller Coca Cola iaf, använder twitter som en kommunikationskanal gentemot sina konsumenter.
Pr- och Reklambyråer använder twitter för att visa upp sig hänvisa till projekt, hålla kontakt med medarbetare och överlag ha en mer personlig ton.
Halloj !
Först måste jag bara säga att jag verkligen diggar Twitter loggan som du har lekt lite med! Vid första ögonkastet på ditt inlägg fick ja panik först, för de såg ut att vara en jobbig "wall of text" men det vare absolut inte. Riktigt bra skrivet och sjyssta bilder.
Jolly Good !
Grymt bra skrivet! Du har verkligen lagt ner tid på att analysera alla twitterflöden du tar upp i texten.
Intressant läsning också för en som inte alls är insatt i twitter och vad det ens går ut på.t.ex. hade jag ingen aning om att man i början skickade sms till twitter för att få sina "tweets" publicerade.
Jag gillar att du har valt organisationer med olika inriktingar och också kommit fram till en slutsats över va de förmedlar för information och hur de uttrycker sig på sina sidor.
Som sagt, mycket bra och intressant analys! Bra jobbat David!
/Richard
Hej!
Håller med både Richard och Martin angående kvalitén på ditt inlägg.
Analysen är djupgående och blir extra intressant när du inte nöjer dig med ett företag/organisation inom respektive kategori utan tittar på flera för att skapa dig en bredare bild.
Tycker det blir intressant när du reflekterar över syftet med dessa företags twitterströmmar. Om man som Coca Cola vill skapa en interaktion med användarna/kunderna blir det en annan typ av innehåll, men kräver kanske också anställda som håller koll på flödet.
Bra strukturerat inlägg där vi först får beskrivet hur de kommunicerar och sedan en jämförelse/reflektion. Bilder, länkar och filmklipp stödjer texten och blir, som Martin påpekar, nästan nödvändiga i ett långt inlägg. Bra jobbat!