Min bloggdesign

När jag började designa min kursblogg utgick jag ifrån det säkraste sättet att undvika upphovsrättsbrott: designa allt själv.
Då jag gillar att sitta och pyssla i photoshop och med webdesign kände jag aldrig att det var jobbigt utan mer roligt att ta fram något från grunden. Bland det viktigaste jag har i åtanke när jag designar bloggar är att bakgrunden och headern inte ska vara för färgrika och komplicerade för att de då kan störa läsaren då denna ska koncentrera sig på att läsa texten. Istället började jag designa något mer stilrent.


Jag skissade på några idéer och började måla upp en scen som utspelar sig på en byggarbetsplats där några gubbar håller på att bygga ihop headern, samtidigt som två andra övervakar bygget. För att få in ett visst djup i bloggen placerade jag de två byggnadsledarna närmare bloggläsaren på en separat bild som ligger till vänster om hela bloggen medan headern ligger längre bort, djupare in i bilden. De två byggnadsledarna placerade jag på en hiss som följer med nedåt när läsaren scrollar. Jag la även in en ”UPP”-knapp så att läsaren enkelt skulle kunna ta sig tillbaka längst upp på bloggen. Det sistnämnda var grundidéen till att byggnadsledarna skulle scrollas med nedåt, men mest kände jag att det var en kul grafisk lösning då det ständigt är rörelse i bloggen för att det inte ska bli för statiskt.

Jag har tidigare designat bloggar på plattformen blogg.se, trots att deras html-redigare är väldigt krånglig, nästan dålig, så har jag med tiden lärt mig att kunna hantera den ganska bra vilket även var anledningen till att jag valde samma plattform nu igen.

I övrigt går det att tillägga att jag har några riktlinjer när jag designar bloggar, förutom det ovan nämnda när det kom till färg och form; det första är att jag placerar menyn antingen högst upp i mitten för att få en jämn balans mellan bloggens alla delar, eller till höger vilket jag gjorde på den här bloggen vilket skapade bäst balans då jag har en bild till vänster om texten, en annan fördel med att ha menyn till höger är att vi läser från vänster till höger och då blir menyn ett naturligt stop som funkar bättre än en radbrytning.
Det andra är att se till att texten är tillräckligt stor och fet för att det ska bli behagligt för ögonen att läsa. Färgen på texten ska inte heller vara för stark, jag valde en grå ton för att det är mer behagligt för ögonen än t.ex. svart. En annan sak som är lätt att glömma är att texten inte får vara för utbredd, det ska inte vara något maratonlopp att läsa en enda rad.




Håll blicken kvar i skyn // David R.



Kommentarer
Postat av: Sam Ashkan

Snyggt, gillade att du gjort en blueprint innan du fixade temat.

2012-01-23 @ 15:49:35
URL: http://mediepedagogik.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0