Reflektion: Digital kompetens och Mediepedagogik

Digital kompetens är för mig ett väldigt brett begrepp som behandlar flera olika delar av den digitala tidsåldern vi lever i idag. Det kan handla om hårdvara: hur hanterar jag min dator på bästa sätt, hur använder jag min systemkamera för att ta bäst bilder, hur ska jag använda mitt Playstation 3 för att få ut mest nöje av den; ska jag koppla in min dator till den över mitt trådlösa internet för att kunna använda dess filer eller ska jag ha en separat extern hårddisk med samma filer istället? Vad är optimalt?
Det handlar om att ha kompetensen för att använda hårdvaran på bästa sätt för att få ut så mycket som möjligt av den.
Digital kompetens kan även handla om mjukvara: vilket program på min dator ska jag använda för att redigera bilder, vilket program passar bäst mitt ändamål, återigen hitta det bästa programmet för det du vill åstadkomma.
Det kan även handla om tjänster på internet t.ex. hur man sköter sina bankärenden på smidigast sätt, göra så att man får fakturorna digitalt, ha automatisk överföring från sitt konto till andra sparkonton och fonder.
Det behövs en kombination av hårdvara och mjukvara, den bästa kombinationen för att lättast kunna leva i den digitala tidsåldern.


Mediepedagogik hänger, i min mening, ihop med den digitala kompetensen då man måste ha lärt sig innan man kan lära ut. För mig är mediepedagogik att digital hårdvara och mjukvara som utlärningsverktyg. T.ex. låta elever följa och reflektera över politikers bloggar inom samhällskunskapen, låta dem följa olika lektioner över internet inom en rad olika ämnen.  Eller t.ex. som på den här kursen där vi får skriva blogginlägg för att på ett smidigt sätt visa upp det vi skrivit och det vi har designat för att andra ska kunna se och kommentera. Det blir ett community som skapas på nätet, ett virtuellt klassrum där datorn och internet inte ses som något som tar fokus från studierna. Där man lyckas svetsa ihop studier och olika digitala tekniker till ett starkt utlärningsverktyg.




Håll blicken kvar i skyn // David R.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0