Mediepedagogik A

Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig av kursen Mediepedagogik A, varken när jag sökte den eller när jag bestämde mig för att gå kursen, men något kändes rätt och jag ville pröva på Uppsala universitet.
Jag tror att vår första lektion var tisdagen den 24:e januari. Och det kändes rätt direkt.
Jag har rört mig inom medie- och kommunikationsvetenskapen i 5 år. 2 år på gymnasiet och 3 år på universitetet i det soliga Karlstad. Jag har lärt mig mycket genom åren men det var först här i Uppsala som jag fick en möjlighet att sammanfatta allt och ge det ett syfte. Det var först här mina kunskaper och färdigheter kom till någon nytta.
Jag ska inte säga att jag lärde hantera nya digitala verktyg (som kameror, photoshop, dreamweaver, mfl.) men jag förfinade dessa kunskaper och kunde dela med mig av dom till mina medelever. Vilket blev klart för mig efter ett tag att det var mitt syfte med kursen. Det blev väldigt inspirerande att se mina medelever växa av mina kunskaper. Så inspirerande t.o.m. sökte in till lärarprogrammet i Uppsala.
Genom att läsa den här kursen så kan jag avsluta ett kapitel och gå vidare till nästa.

Jag vill tacka Måns och Lars och mina medelever som har varit många och fantastiska.

INLÄGGET OM NÄTKULTURER LIGGER LÄNGRE NER I BLOGGEN




Håll blicken kvar i skyn // David R.



Nätkulturer

Jag kan börja med att säga att Nätkulturer är en av de mest intressanta kurserna jag har läst.
Jag kom in i Medie- och kommunikationsvetenskapen precis innan sociala medier slog igenom stort. Så jag kände att jag hade lite för lite kunskap om det trots att jag var en del av det.
Den här kursen gav mig en chans att definiera och förstå vad sociala medier är.
Tillsammans med min arbetsgrupp undersökte vi våra egna och andra ungas medievanor och mötesplatser på internet. Det gav oss en förståelse för hur ungdomar fungerar och jag tror att det är oerhört viktigt för min framtida roll som lärare.
En annan intressant aspekt av kursen är Adobe Connect som funkar jättebra för att skapa ett virtuellt klassrum. Jag har läst andra kurser online på distans men det här var första gången som jag inte upplevde några problem så länge man hade en bra uppkoppling och mikrofon. Jag tyckte även att det var ett väldigt bra program att redovisa i, förutom en sak: man såg inte de andra och kunde inte läsa in deras reaktioner och skapa ett mer dynamiskt berättande. Så ett litet förslag är att man kör med webbkameror, om möjligt, vid redovisningstillfällena i de små grupperna.
BILD KOMMER SNART




Håll blicken kvar i skyn // David R.



RSS 2.0