Digitala Resurser: Moderskeppet.se

Moderskeppet.se är Sveriges största resurssida för Adobe populära bildbehandlingsprogram, tillika min baby, Photoshop.
Moderskeppet drivs av företaget Pixondu i samband med högskolan i Jönköping där moderskepper är ansvariga för några av skolans kurser.

Moderskeppet vände sig först till fotografer då fokus i övningarna främst ligger på digital bildhantering. Men då övningarna ligger på en nivå som en nybörjare inom photoshop kan hantera är även aspirerande photoshopare en målgrupp. Moderskeppet.se är en fantastisk sida att ta sina första stapplande steg på när det kommer till Photoshop då lärarna där faktiskt är lärare och inte bara programkunniga. Some de själva skriver så är deras övningar skapade med en pedagogisk omtanke. Du hittar oavsett vad, mer pedagogisk omtanke där än hos någon youtube-användare som går under namnet: Photozhop_dud3_93, inget fel med de youtube-användarna, jag älskar dem för deras dedikation och den tiden de lägger ner, men när det kommer till nybörjare är det viktigt med pedagogik så att personen känner att den lär sig något och inte tappar intresset.

Syftet med webbplatsen är som jag redan varit inne på, att ge folket gratis övningar inom photoshop, ibland även Adobe Bridge och kamerahantering.
Teamet bakom Moderskeppet vill lära folk hur de olika verktygen fungerar och därmed göra så att du vet vilket eller vilka verktyg du ska välja för att bäst göra bilden så som du vill göra den.
Webbsidan är full med bilder, vilket är ganska självklart. Men det är inte bara bilder från övningarna användarna kan göra, utan det är även bilder på de personerna bakom webbsajten, de personerna som lär ut.
Och jag tror att det har en bra pedagogisk effekt då övningarna får en specifik lärare man lär känna vid ansiktet och inte bara som en röst som skulle kunna vara vem som helst.
Sajtens header måste man också nämna, den har Moderskeppets logotyp, en röd och vit, tintin-inspirerad raket på en vacker blå bakgrund, hemsidans färger utstrålar behaglighet.
Språket är väldigt bra, återigen så märker man att det är lärare som står bakom sajten och som skriver bra förklarande texter i korta steg som innehåller mycket information. Om vi även läser deras blogg så är språket mycket friare och mer personligt och framförallt är det roligt att läsa.

Webbsidan är traditionellt uppbyggd:
Header - topmeny - Main_conten - footer. En väl beprövad konstellation. Kan visserligen bli tråkigt, men i slutändan är det vad man fyller ramverket med som gör en sida bra eller inte.
Navigeringen är även den bra. Det är tydligt vilka knappar man kan trycka på och vart man befinner sig. Knapparna går inte heller för djupt, om jag nu får vara så filosofisk. Det jag menar är i alla fall att det inte blir så att man trycker på en knapp i topp-menyn som gör att man kommer in på en till sida där man kan trycka på en till knapp som leder en vidare till en till sida där det finns en till knapp... Om ni nu förstår hur jag menar?
Navigationen är platt utan att bli innehållslös.

Jag tycker att Moderskeppet är en fantastisk sida för det syftet den är skapad. Det var den webbsidan jag började jobba med när jag började med Photoshop, så den kärleken går djupt.
Jag gillar att det finns en bra balans, man kan lätt gå från nybörjare till att kunna göra väldigt stiliga saker. Vill man gå vidare därifrån får man antingen skriva upp sig på högskolekurser hos Högskolan i Jönköping eller så får man köpa dvd:er från deras webbshop med bl.a. Anders Jensen som är en av Sveriges bästa Photoshopare, som till vardags just är lärare på Moderskeppet.se.
Den pedagogiska omtanken skiner igenom, vi ser det lärarna åstadkommer, de får det svåra att se lätt ut, vilket vi som elever kanske känner att vi aldrig kommer göra, men jo, Moderskeppet leder dig dit om du har intresset.

Moderskeppet lyckas verkligen med att vara en av Sveriges bästa resurssida för Photoshop, om inte den bästa.
Jag tror att det bygger på att man lär känna lärarna, känna hur de jobbar och se hur det brinner för att lära ut.




Håll blicken kvar i skyn // David R.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0